9 de maig Dia d’Europa - Compromís per un futur compartit.

Dissabte, 9 de maig de 2020

Avui, 9 de maig, celebrem el Dia d’Europa, l’aniversari de la Declaració Schuman, que va establir els fonaments del procés d’integració europea i la reconstrucció del continent després de la Segona Guerra Mundial.

Avui, 70 anys més tard, vivim en pau i estabilitat, hem format una família europea i les fronteres han desaparegut. El camí fins aquí, però, no ha estat lliure d’obstacles.

La crisi de 2008 va evidenciar la fragilitat del sistema monetari i bancari. Les mesures d’austeritat d’Europa van accentuar les divergències entre nord i sud, la rigidesa pressupostària i l’increment de la precarietat laboral i social. Això, sumat a la deficient coordinació del fenomen migratori, va fer aflorar la desconfiança de la ciutadania en relació a Brussel·les. Alguns dels estats membres han decidit marxar, el Brèxit n’és paradigmàtic. D’altres s’han replegat i han intentat renacionalitzar competències.

Per recobrar la confiança de la ciutadania, el nou executiu europeu ha publicat les prioritats polítiques d’Europa per als propers cinc anys, entre les quals destaca la d’impulsar la democràcia europea. Aquesta ambició persegueix donar un major protagonisme a la ciutadania en la presa de decisions per construir el futur conjuntament.

Aquest 9 de maig materialitza aquest apropament amb l’obertura de la Conferència sobre el Futur d’Europa, dos anys de debats amb la ciutadania sobre les grans prioritats i reptes i el co-disseny de solucions comunes.

Darrera actualització: 9.05.2020 | 18:52